Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

Haastattelu ja aineistokoe

HAASTATTELU

Haastattelu on nyt on muutaman vuoden ajan kuulunut jokaisen pääaineen toisen vaiheen kokeeseen.

Harjoitushaastattelut pidetään etänä toukokuussa. Sovi omasta haastatteluajasta viestillä tai soittamalla numeroon 0442033008.

Mitä haastattelulla sitten haetaan? "Haastattelussa arvioidaan hakijan motivaatiota, soveltuvuutta ja tieteenalan tuntemusta." Haastattelu on siis ikään kuin työhaastattelu, jossa tieteenalan opettajat ja professorit kartoittavat hakijoiden soveltuvuutta, motivaatiota ja edellytyksiä alalle.

Haastattelu on suhteellisen lyhyt ja ytimekäs. Hakijoita on niin paljon, ettei yksittäiseen haastatteluun ole käytettävissä juurikaan 5-10 minuuttia enempää aikaa. Tärkeää on siis pystyä vakuuttamaan haastattelijat jo lyhyessä ajassa. Haastatteluja on toteutettu myös pysäkkihaastatteluina. Haastattelukysymysten lisäksi voi olla tulkintoja kuvista sekä videoista. Alla esimerkkejä, joita voidaan kysyä haastatteluissa:

Motivaatio

  • Onko kyseessä oleva tieteenala (liikuntabiologia/liikuntapedagogiikka/liikunnan yhteiskuntatieteet) ykkösvaihtoehto

  • Onko aikaa/mahdollisuus/intressit satsata opiskeluun 100 %

  • Onko selkeä suunnitelma/näkemys tieteenalan opinnoista ja omasta tulevasta urasta

Soveltuvuus

  • Tietääkö millainen ala on opiskelujen ja tulevaisuuden työuran suhteen

  • Onko kokemusta alaan liittyen (esim. valmennus, oma urheilutausta)

  • Onko opintoja tms. koulutusta, joka tukisi (esim. valmentajakoulutukset)

Tieteenalan tuntemus

  • Tunteeko opintojen rakenteen/sisällön (esim. pääaineet, miten eroavat toisistaan)

  • Tietääkö millaisia asioita alalla/nimenomaan Jyväskylän yliopistossa tutkitaan

  • Hahmottaako millaista tutkimustoiminta käytännössä on

Millaisia kysymyksiä haastattelussa on kysytty?

On hyvä huomioida, että haastattelijat eivät ole psykologeja vaan liikunnan yhteiskuntatieteilijöitä, liikuntabiologeja tai liikuntapedagogeja. Haastattelussa tärkeintä lieneekin asiasisältö, mitä haastattelussa pystyy itsestään tuomaan ilmi. Tosin oman olemuksen ja esiintymistaitojen merkitystä ei missään tapauksessa tule vähätellä - päinvastoin, liikunnalle halutaan hyviä tyyppejä! Päivä on voinut olla pitkä ja henkisesti raskas ennen haastattelua, mutta kannattaa tästä huolimatta pyrkiä skarppaamaan lyhyen haastattelun ajaksi - nämä 15 minuuttia voivat olla tulevien vuosien kannalta ratkaisevat!

  • Millainen liikunta/urheilutausta sinulla on?

  • Mitkä ovat tärkeimmät arvosi?

  • Jos on urheilutaustaa, niin mikä on paras saavutus?

  • Miksi haet opiskelemaan valitsemaasi tieteenalaa?

  • Onko ykkösvaihtoehto/mitä muita hakukohteita?

  • Onko ensimmäinen kerta, kun haet opiskelemaan?

  • Mikä pääaineista kiinnostaa eniten ja miksi?

  • Onko valmennus- tai opetuskokemusta?

  • Onko aiheeseen liittyvää koulutusta? Kemian ja fysiikan opintoja? Fysioterapiaa tai terveystieteitä?

  • Missä näet itsesi kymmenen vuoden päästä?

  • Tuottaako viiden vuoden tiukka opiskelu haasteita?

  • Kerro itsestäsi

  • Muuta/lisättävää?

Miten tutustua tarkemmin tieteenalaan?

Jyväskylän yliopiston julkaisuarkistosta löytyy kandidaatin tutkielmia, pro gradu -tutkielmia, seminaaritöitä, artikkeleita sekä väitöskirjoja. Tutustumalla näihin saa varsin kattavan kuvan tieteenalan toiminnasta sekä tutkimusaloista. 

Liikuntatieteellisen tiedekunnan opetussuunnitelmat luodaan aina kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Opetussuunnitelmasta löytyy opintoihin sisältyvät kurssit sekä niiden osaamistavoitteet, suoritustavat ja tarkempi sisältö. https://www.jyu.fi/ops/fi/sport

Alasuuntautuneisuutta voi vahvistaa käymällä esimerkiksi valmentajakoulutuksessa (lajiliittojen 1-, 2- ja 3-taso), työskentelemällä lajin parissa (esim. valmennustyö seurassa tai henkilökohtainen valmennus), opiskelemalla esim. avoimessa yliopistossa kursseja, jotka tukevat asiantuntemusta tai antavat parhaassa tapauksessa valmiin sivuaineen jo ennen opintoja.


AINEISTOKOE

Aineistokoe pähkinänkuoressa

Toisen vaiheen soveltuvuuskokeen aineistokoe on pisteiden valossa. Kokeesta ei ole saatavilla tietoa juurikaan etukäteen ja se on ollut aina vuosittain hieman erilainen. Viime vuoden ohjeistuksessa todettiin kokeen mittaavan “hakijan kykyä kokonaisuuksien hahmottamiseen, tiedon analysointiin ja tiivistämiseen”.

Miten koetta voi harjoitella?

  • Liikuntapedan hakijoille terveystiedon opetussuunnitelmaan tutustumisesta ennen pääsykoetta voi olla hyötyä. Näin on mahdollista saada monipuolisempia näkökulmia opetuksen tavoitteista ja painopisteistä

  • Myös terveystietoon ja ylipäänsä opettamiseen liittyviä artikkeleita kannattaa lukea ennen pääsykoetta

  • Jokaisessa pääaineessa hakijoiden kannattaa tutustua oman alansa viimeisimpiin tutkimustuloksiin ja muutenkin oman alan sanastoon ja tutkimussuuntauksiin

  • Kannattaa harjoitella myös englanninkielisten tekstien lukemista

  • Artikkeleista tulisi nopeasti hahmottaa ydinkohdat ja tiivistää niistä oma erillinen teksti

Muutama vinkki:

Terveystiedossa on muutama “taikasana”, jotka auttavat sekä tässä aineistokokeessa että useassa kurssityössä. Nämä kannattaa huomioida ja ottaa avuksi vastausta kirjoitettaessa. Näitä “taikasanoja” ovat:

  • Psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen terveys. Kun terveyttä käsitellään, on hyvä muistaa kaikki kolme aspektia.

  • Yksilö, yhteisö, yhteiskunta, globaali. Terveyttä ja hyvinvointia tarkastellessa kannattaa huomioida nämä eri tasot.

  • Terveystiedon osa-alueet: Teoreettiset tiedot (theoretical knowledge), käytännön taidot (practical knowledge), kriittinen ajattelu (critical thinking), itsetuntemus (self-awareness) ja eettinen vastuullisuus (citizenship). Näistä löytyy hurjasti tietoa tämän linkin takaa, jos on aikaa lukea.

Esimerkkikysymyksiä harjoitusta varten etenkin liikuntapedagogiikan hakijoille

  1. Millaisia mahdollisuuksia ja uhkia painonhallinnan ja laihduttamisen käsittely terveystiedon tunneilla sisältää? Miten käsittelisit näitä asioita omassa opetuksessasi yläkoulun terveystiedossa. Vastaa täältä löytyvän artikkelin perusteella. 1-2 sivua.

  2. Millaisin keinoin vastaisit tekstissä esitettyyn ongelmaan liikunnan- ja terveystiedonopettajana? 1-2 sivua.

  3. Tee 1-2 sivun suomenkielinen tiivistelmä teknologian käytön trendeistä ja haasteista terveystiedon opetuksessa oheisen lyhennetyn artikkelin perusteella.

  4. Pohdi artikkelin pohjalta terveystiedon opettamisen haasteita. Millaisia taitoja terveystiedon opettajalta vaaditaan?

Lisää esimerkkikysymyksiä eri pääaineiden kokeisiin löydät alla olevalta videolta.


Vuoden 2022 tallenteet: