Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Vesiliikunta/uinti

Arvostelukriteerit 2017:

"Vesiliikuntaosiossa testataan liikkumistaitoja veden pinnalla ja sukelluksissa, ilman välinettä ja välineen kanssa. Tehtävissä tulee esille myös vesielementtiin tottuneisuus."

Mitä on testattu?

Vapaauinnin käsiveto - kuinka monta vetoa tietyllä matkalla (yleensä 25m), rintauinnin potku - kuinka pitkä matka tietyllä määrällä potkuja (yleensä 10x), 1-2x renkaiden haku pohjasta sukeltaen n. 10m etäisyydeltä altaan reunasta (aika ratkaisee). 

 

Vapaauinnin käsiveto

Videolla: 1. Pääsykoesuoritus, 2. Kuivaharjoittelu, 3. Veto laudan kanssa, 4. Vapaauinnin kokonaissuoritus

  • Kädet pyörivät vartalon molemmin puolin siten, että toinen on ylhäällä ja toinen alhaalla vuoronperään
  • Mahdollisimman pitkä veto pitkältä edestä pitkälle taakse (kurkotus eteen/peukalo koskee reiteen)
  • Vetopituutta lisää hartioiden rullaus, jossa lantio ei rullaa. ylävartalo rullaa, pää pysyy paikoillaan (katse pohjaan)
  • Hartiat nousevat vedon eri vaiheissa käden mukana kohti kattoa, eteen lähelle korvaa, altaan pohjaan päin ja käsivedon mukana taakse päin. Rullauksen ei tarvitse olla 180°, mutta sitä on hyvä harjoitella liioitellusti
  • Otteen haku heti edestä = ranne koukistuu siten, että kämmen osoittaa heti vedon alusta asti taakse päin, sormet pohjaan päin
  • Veto jatkuu koukistamalla kyynärvartta osoittamaan myös pohjaan päin (ote pysyy!)  
  • Kyynärpään kulma pyritään pitämään 90° kulmassa siten että kyynärpää ei missään vaiheessa johda vetoa = ns. ”korkea kyynärpää”
  • Kämmen tuodaan lähelle vartaloa veden alla, sormet osoittavat vastakkaiseen reunaan (oikean käden sormet vasempaan altaanseinään). Tässä rullaus on tärkeää (oikea hartia alas pohjaan päin), muutoin kyynärkulma muuttuu liikaa
  • Tärkeää muistaa, että kämmen ei koskaan ylitä keskilinjaa eli pysyy omalla vartalon puoliskolla 
  • Noin navan kohdalta alkaa lopputyöntö eli kämmenellä työnnetään vielä voimakkaasti käsi suoraksi reiden viereen
  • Vedon palautus tapahtuu vedenpinnan yläpuolelta, tässäkin yleensä korkea kyynärpää jolloin kyynärvarsi on rentona ja sormet lähellä vedenpintaa, kyynärpää osoittaa kohti kattoa
  • Palautuksessa eteen palautuvan käden hartia nousee ylös jo vähän ennen kättä ja helpottaa korkeaa kyynärpäätä
  • Palautuksen lopussa käsi menee veteen rentona ja mahdollisimman pitkälle, ”käärmemäinen hyökkäys” eteen 

 

Rintauinnin potku

Videolla: 1. Pääsykoesuoritus, 2. Kuivaharjoittelu, 3. Potkut laudan kanssa, 4. Pystypotkut, 5. Rintauinnin kokonaissuoritus

  • Eri asia kuin sammakon potku!
  • Potku alkaa koukistamalla polvet siten, että kantapäät tulevat mahdollisimman lähelle pakaroita, kuitenkin koukistamatta lonkista. Polvet jäävät osoittamaan mahdollisimman suoraan taakse vierekkäin
  • Kantapäiden ollessa lähellä pakaroita koukistetaan nilkat ja käännetään varpaat osoittamaan ulospäin altaan reunoihin
  • Jalat potkaistaan takaisin suoriksi taakse siten, että nilkat levittävät potkua ja piirtävät ympyrää, polvetkin saavat aueta jonkin verran, mutta nilkat ovat leveämmällä kuin polvet (ero sammakon potkuun jossa polvet tulevat leveälle sivuille)
  • Jalkapohjissa pitäisi tuntua kuin niillä työntäisi vettä taaksepäin
  •  Polvet ja nilkat ”napsahtavat” yhteen ja nilkat ojentuvat

 

Sukellus

Videolla: 1. Sukellus  lähtötelineeltä 2. Esineen nouto pohjasta

  • Pääsykoetilanteessa sukelletaan pää edellä altaan reunalta tai lähtötelineeltä
  • Esineen voi noutaa kokonaan sukeltaen (nopein), uiden ja esineen kohdalla sukeltaen (hitain) tai näiden sekoituksena (jos kaksi esinettä)
  • Esinettä tulee kuljettaa hartialinjan alapuolella
  • Pelastusuinti tai toispuoleinen vapaauinnin käsiveto ovat tehokkaimmat tavat kuljetuksessa
  • Muista treenata hyppyä myös uimalasien kanssa, jotta ne pysyvät varmemmin päässä pääsykoetilanteessa

 

Yllä olevien videoiden lisäksi voi olla hyödyllistä tutustua liikuntatieteellisessä vesiliikuntaa opettavan Ilkka Keskisen omiin uintivideoihin: https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/sport/vesiliikunta/uinti1/

 

Kehonhallinta - Ulkoliikunta - Vesiliikunta - Välineen käsittely

 

<--- 2. vaiheen pääsivulle